Vad ni ska göra?

Det ni ska göra:

Fältobservation/poängjakt på Möllevången 25/5 :

  • Observera, fota och intervjua på Möllevången under en gemensam exkursion. (se vidare på bloggen)
  • Ta utgångspunkt i bloggen Läs inlägg och hitta inspiration för er studie. ?
  • Välj ett tema från bloggen. Läs på om det som utgångspunkt
  • Poängjakt: Varje grupp deltar er runt i området samt med olika uppdrag då er grupp får tanka upp bilder direkt i ett google formulär
  • Pris—Biobiljetter för den som samlar flest poäng

Metod:

  • Hur ska er grupp  arbeta där, observationer, enkäter och intervjuer…
  • Ta reda på vad du bör gå i området. Se kartan
  • Gruppen ska ha”en plan” för fältstudien

Redovisning

Reportage som bloggposter: Publicera era bilder, intervjuer och observationer som kortare texter. Ni kan välja om ni vill göra flera korta bloggposter eller en längre sammanhängande artikel.
Praktiskt: Publicera bilder i googleforms (poängjakt) och bifoga texter i V-klass. Sen tagga och publicera er lärare den på bloggen. När: Publicera efter hand, deadline 1/6 för blogginläggen.

 

 

Instruktioner för fältstudien Möllevången

Vårterminen 2017

Ni ska under maj göra en sociologisk studie kring stadsdelen Möllevången i Malmö. Ni arbeta i grupper på 2-3 deltagare.  Ni ska fördjupa er i olika dimensioner av livet i stadsdelen och hur den upplevs av de som bor där.

Det ni ska göra:

  1. Fältobservation på Möllevången 3/5 : Observera, fota och intervjua på Möllevången under en gemensam exkursion. (se vidare matris och instruktioner)
    1. Ta utgångspunkt i bloggen ”katte på möllan” https://kattepamollan.wordpress.com/. Läs inlägg och hitta inspiration för er studie.
    2. Välj ett tema från bloggen. Läs på om det som utgångspunkt
    3. Metod: Hur ska er grupp där, observationer, enkäter och intervjuer… Ta reda på vad du bör gå i området. Läs om metoder s 60-68, s94-97, s114-117 samt se filmen Kvalitativ metod etnografi i praktiken 8min
    4. Gruppen ska presentera ”en plan” för fältstudien senast fredag 28/4
  1. Reportage som bloggposter: Publicera era bilder, intervjuer och observationer som kortare texter. Ni kan välja om ni vill göra flera korta bloggposter eller en längre sammanhängande artikel. Praktiskt: Publicera bilder och bifoga texter i V-klass. Sen tagga och publicera er lärare den på bloggen. När: Publicera efter hand, men deadline 10/5
  2. Redovisning/analys: Välj redovisningsform: Muntlig presentation alt. Artikel på bloggen.Gör en sociologisk analys på ett tema som har med sociologi och Möllevången att göra. Här kan ni använda begrepp och teorier som ni lärt er under kursen för att fördjupa er förståelse. Stirra er inte blint på endast era fältobservationer utan använd allt material, statistik, artiklar och annat material. (se i matrisen, bloggen och förslag på teman). När? Deadline 24/5  
Vårterminen 2016

Ni ska under april göra en sociologisk studie kring stadsdelen Möllevången i Malmö. Ni arbeta i grupper på 3 – 4 deltagare.  Ni ska fördjupa er i olika dimensioner av livet i stadsdelen och hur den upplevs av de som bor där.

Det ni ska göra:

Förbereda er fältobservation, läs på om observation s 94-97 och se filmen: Kvalitativ metod etnografi i praktiken 8min

Fältobservation på Möllevången: Observera, fota och intervjua på Möllevången under en gemensam exkursion. (Matriskarta och instruktioner).). Den 22e april v16

Reportage som bloggposter: Publicera era bilder, intervjuer och observationer som kortare texter. Ni kan välja om ni vill göra flera korta bloggposter eller en längre sammanhängande artikel. Praktiskt: Publicera bilder och bifoga texter i vår FB-grupp. Sen tagga och publicera er lärare den på bloggen. När: Publicera efter hand, men deadline v17.

Redovisning/analys: Gör en sociologisk analys på ett tema som har med sociologi och Möllevången och göra. Här kan ni använda metoder, begrepp och teorier som ni lärt er under kursen. När? V19—20 redovisar ni.

Vad ni gör av denna del beror på hur det gått på kursen och vilka betyg du vill uppnå. Därför bör du formulera uppgiften i samråd med er lärare. Det skulle exempelvis kunna vara en muntlig presentation inför klassen eller som en kort analys ni kan publicera på bloggen.

Vårterminen 2015

Ni ska under april göra en sociologisk studie kring stadsdelen Möllevången i Malmö. Ni arbeta i grupper på 3 – 4 deltagare.  Ni ska fördjupa er i olika dimensioner av livet i stadsdelen och hur den upplevs av de som bor där.

Det ni ska göra:

Fältobservation på Möllevången: Observera, fota och intervjua på Möllevången under en gemensam exkursion. (se vidare matris och instruktioner)

Reportage som bloggposter: Publicera era bilder, intervjuer och observationer som kortare texter. Ni kan välja om ni vill göra flera korta bloggposter eller en längre sammanhängande artikel. Praktiskt: Publicera bilder och bifoga texter i vår FB-grupp. Sen tagga och publicera er lärare den på bloggen. När: Publicera efter hand, men deadline v18.

Redovisning/analys: Gör en sociologisk analys på ett tema som har med sociologi och Möllevången och göra. Här kan ni använda metoder, begrepp och teorier som ni lärt er under kursen. När? V20—21 redovisar ni.

Vad ni gör av denna del beror på hur det gått på kursen och vilka betyg du vill uppnå. Därför bör du formulera uppgiften i samråd med er lärare. Det skulle exempelvis kunna vara en muntlig presentation inför klassen eller som en kort analys ni kan publicera på bloggen.

Uppdaterad för vårterminen 2014, denna planering gäller S2c (Henkes klass)

Ni ska under april göra en sociologisk studie kring stadsdelen Möllevången i Malmö. Ni arbeta i grupper på 3 – 4 deltagare.  Ni ska fördjupa er i olika dimensioner av livet i stadsdelen och hur den upplevs av de som bor där.

Det ni ska göra:

  1. Vecka 18:  Fältobservation på Möllevången: Observera, fota och intervjua på Möllevången under en gemensam exkursion. (se vidare Matriskarta och instruktioner). 28/4  måndag eftermiddag,
  2. Vecka 18 – 19: Reportage som bloggposter: Publicera era bilder, intervjuer och observationer som kortare texter. Ni kan välja om ni vill göra flera korta bloggposter eller en längre sammanhängande artikel. Praktiskt: Publicera bilder och bifoga texter i vår FB-grupp. Sen tagga och publicera er lärare den på bloggen. När: Publicera efter hand, men deadline v 19.
  3. Vecka 20/21 Redovisning/analys: Gör en sociologisk analys på ett tema som har med sociologi och Möllevången och göra. Här kan ni använda begrepp och teorier som ni lärt er under kursen för att fördjupa er förståelse. Stirra er inte blint på endast era fältobservationer utan använd allt material, statistik, artiklar och annat material. (se i matrisen och förslag på teman). När? V20 – 21 redovisar ni.
  4. Individuell redovisning på kommunikationskursen:

2 tankar om “Vad ni ska göra?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s